یازدهمین سفر منطقه‌ای بلینکن همزمان با ادامه حملات اسرائيل به غزه

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است با نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل دیدار کند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه در یازدهمین سفر منطقه‌ای خود از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس وارد تل‌آویو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود در حالی که ایالات متحده به دنبال احیای تلاش‌های آتش‌بس پس از کشته شدن یحیی سنوار، رهبر ارشد حماس است، بلینکن با مقامات ارشد اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع دیدار کند.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که رسیدن به توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها همچنان دور از دسترس به نظر می‌رسد زیرا  هیچ یک از طرف‌های درگیر جنگ غزه از خواسته‌های اصلی‌شان عقب‌نشینی نکرده‌اند.

هواپیمای حامل بلینکن تنها چند ساعت پس از پرتاب موشک از سوی حزب‌الله لبنان به مرکز اسرائیل فرود آمد؛ پرتابی که آژیرهای حمله هوایی را در پرجمعیت‌ترین مناطق اسرائیل به صدا درآورد، اما هیچ خسارت یا جراحتی در پی نداشت. ارتش اسرائیل گفت که بیشتر پنج پرتابه حزب‌الله را رهگیری کرده اما یکی از آنها در یک منطقه باز فرود آمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل همچنین گفت که ۱۵ پرتابه دیگر در همان زمان از لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شد.

آنتونی بلینکن در جریان این سفر منطقه‌ای که تا روز جمعه ادامه دارد، با رهبران و مقام‌های ارشد دیپلماتیک عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، مصر و قطر دیدار می‌کند.

ایالات متحده، مصر و قطر ماه‌ها مذاکرات میان اسرائیل و حماس را میانجیگری کرده‌اند. این کشورها تلاش می‌کنند به توافقی دست یابند که در آن شبه‌نظامیان حماس ده‌ها گروگان را در ازای پایان جنگ غزه، آتش‌بس پایدار و آزادی اسرای فلسطینی آزاد کنند.

به‌رغم این تلاش‌ها، اسرائیل و حماس یکدیگر را به طرح خواسته‌های جدید و غیرقابل قبول متهم کرده‌اند و مذاکرات در ماه اوت متوقف شد.

اسرائیل در حال حاضر در حال انجام عملیات بزرگ دیگری در شمال غزه است که به گفته مقامات بهداشتی محلی طی دو هفته گذشته صدها فلسطینی را کشته است. این مقامات، اعلام نکرده‌اند که چه تعداد از کشته‌ها شبه‌نظامیان حماس بوده‌اند.

بازگشت غزه به دهه ۱۹۵۰

آژانس توسعه سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد که جنگ بین اسرائیل و حماس، اقتصاد فلسطین را ویران کرده و تقریبا تمام جمعیت غزه را در فقر قرار داده است.

بنا به گزارش این سازمان، شاخص‌های کیفیت زندگی فلسطینیان در اموری مانند بهداشت و آموزش پس از آغاز جنگ اسرائيل در غزه، به ۷۰ سال به عقب برگشته است.

 چیتوس نوگوچی، کارشناس آژانس توسعه سازمان ملل، با اشاره به آغاز مطالعه ای در مورد تاثیرات اقتصادی-اجتماعی جنگ غزه، گفت که اقتصاد سرزمین‌های فلسطینی - نوار غزه و کرانه باختری - اکنون ۳۵ درصد کمتر از شروع تهاجم سال قبل اسرائیل به غزه است.

به گفته او، بر اساس برخی معیارها، سطح فقر در غزه اکنون به ۱۰۰ درصد نزدیک شده و بیکاری اکنون به ۸۰ درصد رسیده است.

درگیری‌های اسرائيل و حزب‌الله لبنان

ایالات متحده همچنین تلاش کرده آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان را میانجی‌گری کند، اما این تلاش‌ها نیز با افزایش تنش‌ها در ماه گذشته و کشته شدن حسن نصرالله از بین رفت.

در لبنان نیز اسرائیل حملات هوایی سنگینی را در جنوب بیروت و جنوب و شرق این کشور انجام داده است، مناطقی که حزب‌الله در آن حضور قوی دارد. حزب‌الله هم صدها راکت، موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرده که برخی از آنها به مراکز پرجمعیت رسیده‌اند.

حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه مسئولیت حمله پهپادی به اقامتگاه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را در قیصریه بر عهده گرفت.

محمد عفیف، مسئول ارتباطات و رسانه حزب‌الله، در یک نشست خبری گفت: «ما در این عملیات تنها بودیم و بنیامین نتانیاهو را هدف گرفتیم.»

پیش از این، نتانیاهو و شماری از وزرا و سیاستمداران اسرائیلی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی حمله ناکام به اقامتگاه نتانیاهو معرفی کرده بودند.

حضور پزشکیان در دفتر حماس در تهران

روز سه‌شنبه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، برای تسلیت به مناسبت کشته شدن یحیی سنوار، به دفتر حماس در تهران رفت. یحیی سنوار که هفته گذشته در غزه کشته شد، پس از اسماعیل هنیه به رهبری حماس رسید.

در همین حال اعلام شد که امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان و همچنین شورای امنیت، با اشاره به اظهارات اخیر جو بایدن که گفته بود از زمان و نحوه حمله اسرائیل به ایران مطلع است، نوشت: «این اظهارات تحریک‌آمیز عمیقا نگران‌کننده است.»

ایروانی در این نامه تاکید کرد: «هر فردی که از چگونگی و زمان‌بندی حمله اسرائيل مطلع باشد یا وسایل آن را فراهم کند، باید برای هرگونه تلفات احتمالی پاسخگو باشد.»

پیشتر عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به اظهارات بایدن، موضع‌گیری مشابهی داشت.

روز سه‌شنبه همچنین عراقچی که در کویت به سر می‌برد، در جریان یک نشست خبری با رد ادعای موافقت کشورهای عربی با حمله اسرائیل به ایران گفت: «همه کشورهای منطقه با هرگونه حمله به ایران مخالفند.»

روز دوشنبه یک رسانه عربی به نقل از منبعی در اسرائیل ادعا کرده بود که کشورهای عربی از حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به ایران حمایت کرده‌اند.

عراقچی در همین نشست خبری گفت که حمله اسرائيل به تاسیسات هسته‌ای ایران «جنایت بین‌المللی» خواهد بود.

بیشتر از جهان